Het is alweer tijd voor deel vier. Tjeeminee wat schrijven zij snel. Zal wel met de pandemie te maken hebben enzo. Je hoort me trouwens niet klagen hoor. Want avonturen op treinen lezen is altijd leuk! Tenminste… deze serie dan. Maar ja… wat nou als deze totaal niet leuk is… dat kan gebeuren! De vorige vond ik echt te gek! Die daarvoor weer minder. Maar goed. Ik ga het zien. Want lezen doe ik met m’n ogen. Ik ga lezen Tot zo.
Oké. Dit keer heeft Hal (Alex) er niks mee te maken. Met het geen wat er gaat gebeuren. Voor nu. Want ‘the word is out’ hij is een soort van detective. Dus krijgt hij een opdracht. Natuurlijk gaat oom Nat ook mee. Want een kind alleen is wel een beetje gevaarlijk. Samen gaan ze naar Duitsland om een spooky mysterie op te lossen. Helemaal leuk zou je denken… Maar je als iemand anders voordoen is een lastig ding.
Ik moet eerlijk zeggen dat het wel tijd is geworden om Hal te vragen als detective. Want anders zou hij dus elke keer op een trein komen waar iets ergs gebeurd. In het vorige boek vond ik hem ook zo waanzinnig verdacht. Die Hal dan he. Want dan kan toch haast niet? Dat zou steeds wel erg toevallig zijn. Hij is het gewoon. Hij is het brein achter al deze misdaden. Maar nu gaan we dus naar Duitsland. Het land van uuuuhm… de Duitsers. Op zich prima natuurlijk. Duitsland is een prachtig land om doorheen te treinen. Zo was het vroeger helemaal te gek om met de Rheingold mee te gaan. Een trein met een panoramadak en dan dwars door het Rijndal. Mooi toch?! Daar gaan Hal en Nat niet heen. Zij gaan naar een plek waar het spoor er net iets anders bij ligt.
Voor het eerst maken we in deze serie kennis met het smalspoor. De kenner weet dan waar we naartoe gaan. We gaan… precies! De bergen in. In @spoorwegmuseum hebben we ook een locomotief staan die over smalspoor, en dus door de bergen, reedt. De SSJ 1622. Ook wel ‘Bergkoningin’. Origineel hè? De vraag is alleen waar die dan in Nederland reedt. We hebben hier immers geen bergen. En nu krijg ik natuurlijk allemaal Limburgers over me heen omdat zij heus wel bergen hebben daar. Maar nee. Niet de bergen waarvoor je met ander spoor gaat rijden. Ik zeg nou wel smalspoor… In dit boek wel maar de Bergkoningin heeft het net iets anders. De breedte van de loc heet ook wel ‘Kaapspoor’. 1067mm breed. In Zuid-Afrika is deze breedte op grote schaal toegepast Vandaar. Maar deze reedt niet daar maar in Nederlands-Indië. Voor het goederenvervoer op Java. Weet je dat ook weer. In dit boek dus smalspoor. Maar ik heb je er nu al meer over verteld dan dat je in het boek gaat vinden. Want ik vind iets wel erg jammer aan dit verhaal…
Voor een serie die ‘adventures ON trains’ heet zijn er dit keer wel erg weinig adventures on de trains. Ik wil natuurlijk geen spoilers geven maar ik vind dat dit er geen is. Het is voor mij nogal belangrijk. De vorige boeken speelde zich af op en in en om treinen en dat is bij deze wel echt een beetje behoorlijk niet zo. Ze gaan naar Duitsland met de trein. En naar de plek enzo. Maar verder is er een spooky kasteel. Soort van. Er gebeurd wel iets tofs met een trein hoor. Iets spectaculairs. Maar als je het mij vraagt zijn er gewoon te weinig treinen. 1 trein mag ook hoor. En dan echt het avontuur daar op. Is dit zeuren? Welnee. Dit is liefhebberij. En ik had allemaal dingen kunnen zeggen over het detective gebeuren. Klopt. Had ik kunnen doen.
Dit mag voor mij dan wel geen echte adventure on a train zijn maar dat beteken niet dat ik ermee kap. Natuurlijk niet! ‘Sabotage on the Solar Express’ heet de volgende en ik krijg in dit boek al een kleine sneak peak. We reizen af naar Australië. Hal, ik zie je daar!